Belog Cikgu Rohiexa

Belog Cikgu Rohiexa
Kenangan Kita Umpama Buah Strawberi...

Friday, December 18, 2009

TAIPING menuju ke arah globalisasi...

“Hang kong skola, pi stomek gam ka?” kata Cikgu Sh*hriz*t kepada Tarz*n.

Keunikan orang taiping ialah bahasa lorat mereka.
Taiping yang terletak di sempadan daerah utara dan selatan menjadikan penduduk-penduduknya sendiri keliru sama ada mahu menggunakan lorat utara atau selatan di dalam perbualan seharian.
Oleh kerana kekeliruan yang mendalam, orang-orang taiping berkebolehan untuk bercakap kedua-dua lorat, utara dan selatan walaupun hanya berumur 7 tahun.
Tidak seperti orang utara, penduduk Taiping mampu bergaya dengan kosa kata selatan tanpa dapat dikesan sedikit pun keutaraannya, dan hasilnya timbul pertanyaan dikalangan teman-temannya seperti, ‘Eh, kau orang kl ke?’ dan begitu juga sebaliknya bila mereka bercakap utara, tiada siapa akan kesan lidah mereka dibasahi perbendaharaan kata asli dari selatan.
Keunikan orang taiping bukan sahaja diletakkan pada perbualan antara bandar, tetapi rakan-rakan, kekasih dan juga keluarga.
Apabila mereka bersama rakan-rakan dan keluarga, orang Taiping lebih selesa menggunakan lorat utara kerana bunyinya lebih garang dan berani. Sebaliknya bila bersama kekasih mereka lebih selesa menggunakan gaya selatan kerana nampak kewl, daring dan lebih KL (atau Damansara).

Oleh kerana penduduk Taiping yang majmuk, mereka sendiri tidak dapat mengecam bangsa rakan-rakan mereka sendiri. Ini tidak lain dan tidak bukan disebabkan oleh keselarasan dalam perkataan mencarut harian di Taiping pada awal pembentukan Malaysia yang pada mulanya perkataan-perkataan ini datang dari bahasa yang berbeza. Intigrasi yang unik ini mengukukuhkan fahaman anak-anak muda supaya tidak lagi tertipu dengan propoganda ahli politik yang licik dan sentiasa mencari jalan untuk memecah-belahkan perpaduan kaum dan kemudian menjual diri sebagai kunci penyelesaian. Apa yang lebih mengagumkan, seorang penjaja makanan rapu dan minuman ringan sepanjang jalan Stesen Taiping berbangsa India berkulit sawo gelap lebih selesa dikenali dengan pangilan Apek dimana panggilan ini pada kebiasaannya diajukan kepada warga emas berbangsa cina.

Berbalik pada kekeliruan penduduk Taiping, ada antara mereka sendiri yang cuba menyelesaikan teka silang kata ini dengan memperkenalkan perkataan-perkataan baru. Antaranya, stomek yang bermaksud hisap, kong yang bermaksud ponteng dan juga eliathamby yang bermaksud port pondan.

Namun begitu, wujud banyak isu lain yang boleh dikupas tentang keunikan orang Taiping sehingga teramatlah mustahil untuk sebuah artikel di blog yang naif ini menjelaskan kesemuanya. Oleh itu saya menyarankan orang-orang luar untuk turun sendiri ke Taiping dan menghirup sendiri udara segar yang juga merupakan produk khas dari tumbuhan semulajadi taman tasik lagenda iaitu Taman Tasik Taiping.



Lagu ini dirakam di sekitar bandar Taiping. Lihatlah, bertapa rocknya orang-orang taiping. Walaupun rock tetapi kami tak gigit orang.

p/s: Credit to firadaus (http://firadauskhazis.wordpress.com/)

No comments: