Belog Cikgu Rohiexa

Belog Cikgu Rohiexa
Kenangan Kita Umpama Buah Strawberi...

Thursday, October 9, 2008

Mewah Bahasa: 'Mu keno gode ore tino? Mu buat apo ko dio? (Ruang Sastera Berita Harian)

JOHAN, Hasyim dan tiga orang rakan mereka menyewa di sebuah rumah teres satu tingkat di pinggir bandar raya. Mereka berjiran dengan empat gadis. Pada hari Sabtu minggu ketiga Syawal, jiran mereka hendak mengadakan rumah terbuka.


Johan: Eh! Syim, Awek-awek sebelah ni aku tengok tak sudah-sudah menggode dari pagi tadi.

Hasyim: Deme gode kamu ke? Bute ke, ape deme ni, muka macam kamu pun deme bekenan. Kalau macam aku ni, lain le….

Johan: Kamu cakap apa ni yop? Dia orang nak buat open houselah malam ni. Tu yang sibuk menggode tu. Mereka tak jemput kau ke yop? Aku mereka dah jemput semalam.

Hasyim: Bertuahnya badan kamu Johan, deme siap jemput kamu untuk digode. Kalau nak kira aku lagi hansem. Tak pulak digode deme.

Pada waktu itu, rakan serumah mereka, Ramli yang berasal dari Kelantan baru keluar dari bilik.

Ramli: Apo riuh-riuh nih? Sapo keno gode?

Hasyim: Ni! Sahabat kita ni kena gode awek sebelah.

Ramli: Mu keno gode ore tino? Mu buat apo ko dio? Mu mencabul ko? Jangan buat hal Johan, nanti dio repot polis mu masuk lokap.

Hasyim: Apasai pulak kena masuk lokap? Deme yang gode dia, bukan dia yang ngocah deme. Kamu ingat senang ke nak dapat orang gode kita? Aku dah jenuh sue muke kat awek sebelah tu, usahkan gode, pandang pun idak!

Johan: Eh! Engkau orang berdua ni cakap apa ha?! Yang seko ni kata aku kena gode, aku bukan gulailah boleh nak di gode-gode. Yang seko ni pulak tak tau ujung pangkal, dah nak repot polis. Setahu aku tidak menjadi kesalahan kalau menolong orang menggode kat dapur, tak ada pun dalam undang-undang Malaysia. Sudahlah, aku nak pergi tolong dia orang masak, kesian aku tengok dia orang gode masakan yang panas tu. Kalau sesiapa nak ikut aku jom… jadi gentlemanlah sikit.

Gode - mengacau gulai atau masakan di atas dapur (dialek Johor
- goda atau menggoda seseorang (dialek Perak)
- godam atau pukul (dialek Kelantan)

deme - mereka (dialek Perak)

ore tino - orang betina / orang perempuan (dialek Kelantan)

jenuh - puas

ngocah - mengacau, mengganggu (dialek Perak)

No comments: