Belog Cikgu Rohiexa

Belog Cikgu Rohiexa
Kenangan Kita Umpama Buah Strawberi...

Sunday, April 4, 2010

Sabar..Sabar...Sabar

Assalamualaikum...kuliah dah habis..exam nak dekat..final pula menjelang tiba.. Saya nak ucapkan selamat berjaya la kepada semua pelajar2 tak kira la kat UPSI ke kat U-U lain ke.. Istimewa sekali kepada pelajar UPSI Semester 7 dan AT18 yang akan menghadapi peperiksaan terakhir sebelum memijak kaki ke latihan dalam pekerjaan sebenar (praktikal)..

Semalam Gabungan REXCO KHAR telah mengadakan majlis Malam Sinar KHAR, tujuan utama program itu diadakan untuk menghargai REXC2 KHAR yang banyak membantu JMK KHAR dalam mengendalikan program. Selain itu, program ini juga (MSK) menghargai pencapaian-pencapaian penghuni nya tidak kira samaada dalam akademik, sukan mahupun kokurikulum.. MSK ini dikendali sepenuhnya oleh Gabungan REXCO2 KHAR. Saya dapat lihat perjalanan MSK agak tersusun walaupun ada kesilapan2 kecil yang boleh diperbaiki dikemudian hari. Contohnya, pihak teknikal, dan protokol kurang saling merujuk, selain itu kesilapan kecil dalam ucapan MC boleh dikurangkan dengan latihan yang berterusan. Begitu juga pihak media (saya menitikberatkan media kerana saya memegang portfolio ini), pihak media sebenarnya perlu selalu merujuk kepada penyelaras@penasihat dan yang paling penting MT supaya tidak berlaku kontroversi, kecil hati berlaku. Saya menyedarinya yang segelintir pihak tidak berpuashati dengan tayangan montage dan saya tidak tahu samaada orang lain menyedarinya atau tidak.

Tutup cerita pasal MSK itu, saya nak menyentuh pulak aspek KEBERSIHAN dalam kehidupan. Saya selalu mendengar Kesucian @ Kebersihan dituntut ISLAM (rasanya agama lain pun begitu juga), tetapi saya kira ramai orang yang tidak mementingkannya, Jika anda mahu bersih dan selesa, kenapa tidak anda yang mulakan dulu. Adakah anda berharap orang lain yang menjaga kebersihan bagi pihak anda (dengan kata lain jadi kuli anda)? Kalau begitu anda memang sesuai untuk mengupah orang gaji kelak..Sekemas mana penampilan anda, secantik mana wajah anda (pandai melawa), dan setinggi mana darjat anda sorry to say saya tak akan menghormati anda sekiranya anda seorang pengotor..Penampilan memang wajar kemas, cantik, tapi tolonglah aplikasikannya sentiasa, ditempat awam, dirumah, tempat kuliah (kesian makcik cleaner). Ini tidak, bak kata orang "Rupa je cantik, tapi pengotor"..Itu yang selalu saya lalui dan sebelum ini saya selalu berpengalaman dengan orang cantik ni dan kesimpulan yang saya dapat buat, ORANG CANTIK SELALUNYA PENGOTOR!...Betul @ tidak? Anda fikirkan sendiri..

SAYA TIDAK SUKA SOALAN BODOH
Saya tidak suka soalan bodoh seperti "Ko rasa aku gemuk x?", "ko rasa aku cantik x?", "eh, mcm ne ni, nak pergi ****** ke *******" dan banyak lagi la..Hello kawan, kalau anda rasa gemuk, dietlah (saya bukan jenis yang diet) dan saya yang sememangnya malas melayan hanya menjawab "tah", Apabila saya menjawab tah, itu tandanya saya mmg malas nak melayan..Tolonglah bagi soalan yang menjana minda saya sikit contohnya siapa perdana menteri Zimbabwe ke tahun berapa Papua New Guinea merdeka ke, ini tak suka tanya soalan merepek2..Pikir la secara logik akal (kalau ada la), jangan tanya soalan yang ada jawapan dekat orang..(saya tahu anda suka bercerita). Lagi satu, saya pelik kenapa di Facebook ramai la pula menjadikan status mereka sebagai satu keluhan "aku kecewa bak kaca yang terhempas", "hatiku hatimu menjadi satu" contoh je ya! cuba la letak status ayat2 terjemahan al-quran ke quotes orang2 terkenal mcm sahabat2 ke (bukan artis ya!)..dapat jugak saya satu info baru..Aduilaa...takpe laa..asalkan mereka bahagia...Lagi satu pelik gak, sekejap single, sekejap married (waduh2...) kalau belum kawin jangan la letak married nanti orang silap sangka dah menikah plak, tapi xjemput :p pastu kembali ke single lak (dah orang kata menjanda pulak) letak je in a relationship..payah sangat kan kan...

OK lah, lain kali kita berjumpa lagi...wassalam...


No comments: